Výhody a nevýhody života online

V dnešní době skoro každý tráví na internetu až několik hodin denně. Na první pohled nám to přijde jako skvělá věc. Informace lze získat jednoduše několika kliknutími, místo psaní dopisů stačí napsat během několika vteřin zprávu přes whatsapp nebo messenger a příjemce ji bude mít za necelou sekundu. Ale jako všude jinde i na internetu není vše jen pozitivní. Čtěte dál a seznamte se s internetovými pastmi, které na nás dnes číhají na každém rohu.
Na internetu není vždy bezpečno
Hoaxy neboli Fake News
Určitě jste o nich už slyšeli. Je jich plný internet a rychle se šíří. U těchto zpráv je především potřeba dát pozor, abychom je nešířili dál a nevěřili jim. Můžete na ně narazit téměř kdekoli. Sociální sítě jsou jich plné, ale může se vám stát, že vám ho omylem pošle kamarád.
Jak takový hoax rozpoznat? Těžké to není. Zaměříme se na několik znaků typických právě pro hoaxi.
1. Působí na emoce (obrázky)
Autor falešné zprávy obvykle chce, aby se rychle rozšířila a aby upoutala na první pohled čtenáře, proto působí na emoce. Obvykle je takový článek uveden nějakým strhujícím nadpisem a obrázkem, který nemusí odpovídat skutečnosti. Článek je psán jednostranně, je krátký a úderný, aby ho čtenář dočetl do konce.
2. Pravdivý základ
U většiny hoaxů můžeme na začátku najít něco pravdivého, co všichni vědí. Běžný čtenář si všimne, že už je tam něco pravda a pak čte dál, kde může být pravda pozměněna. Na článek se tedy musíme podívat s nadhledem a srovnat ho s jinými zdroji.
3. Autor i zdroje chybí
U hoaxového článku obvykle není uveden autor ani zdroje. Někdy se zdá, že je zdroj uveden, ale po otevření odkazu můžeme zjistit, že zpráva nemá s daným zdrojem nic společného nebo je též bez autora a nejsou na ní uvedené zdroje. Pro kontrolu si můžeme vyhledat něco více o dané situaci nebo problému v článku – když najdeme to stejné i na několika jiných webových stránkách, pak se pravděpodobně o hoax nejedná.
Pozor na Fake News
4. Výzva k šíření
Zpravidla každá zpráva tohoto typu má nakonec výzvu k šíření. Např.: Rozešlete co nejvíce lidem ať ví… nebo Jestli nerozešlete alespoň dvaceti lidem,… apod. Je jasné, že když vám někdo vyhrožuje, tak to asi nebude úplně adekvátní zdroj informací. Může se vám stát, že vám takovou zprávu pošle kamarád, který někomu naletěl, tak nenaleťte taky.