o 212. taktické letce

212. taktická letka je v podřízenosti 21. základny taktického letectva Čáslav. Ta je jednou z hlavních bojových složek Vzdušných sil Armády České republiky. Jejím stěžejním úkolem je zabezpečit obranu a suverenitu vzdušného prostoru České republiky. K tomuto cíli směřuje výcvik leteckého, technického a zabezpečujícího personálu. Základna je vyzbrojena nadzvukovými letouny JAS-39 Gripen (211. taktická letka) a lehkými bitevníky L-159 ALCA (212. taktická letka), v jednomístných i dvoumístných verzích.

Úkoly

Stejně jako celá čáslavská základna, je i 212. taktická letka určena k ochraně vzdušného prostoru ČR, ovšem s tím, že se mnohem více soustřeďuje na přímou leteckou podporu pozemních sil CAS (Close Air Support), tedy na působení proti pozemním cílům. V menší míře se jednotka věnuje i speciálním úkolům, jako je třeba vzdušný průzkum. Méně známou skutečností je, že od 1. ledna 2008 je zařazena do takzvaného národního posilového systému (NPoSy), v jehož rámci musí být neustále připravena nejpozději do 24 hodin zaujmout patnáctiminutovou pohotovost (RS-15) se dvěma stroji L-159 ALCA, vyzbrojenými jedním podtrupovým kanonem ráže 20 mm, dvojicí protiletadlových řízených raket AIM-9M Sidewinder a dvěma přídavnými palivovými nádržemi. Tento úkol je primárně určen k ochraně důležitých objektů a lokalit, jako jsou třeba jaderné elektrárny. Hotovost v rámci PoSy zaujímají Alky zpravidla jen v případě zvýšeného bezpečnostního rizika.

Dalším neméně důležitým úkolem je zajištění pokročilého bojového výcviku pro piloty přicházející z cvičných proudových strojů L-39 Albatros.

Struktura

Struktura 212. tl vychází z poslední velké reorganizace AČR, při níž došlo ke sloučení „létající" části s inženýrsko-leteckou skupinou ILS. Piloti a technici jsou tak nyní součástí jedné letky. Ta má v současnosti zhruba 120 lidí, z čehož necelou stovku tvoří pozemní technický personál a zbytek pak připadá na piloty a několik příslušníků štábu. Létající personál je rozdělen do čtyř pilotních rojů. V závislosti na aktuálních potřebách doplňování pilotů pro Gripeny 211. tl se některé roje více věnují výcviku nových letců a některé pak hlavním úkolům podpory pozemního vojska. Technický personál je také členěn do tří technických rojů a dalších rojů specialistů podle konkrétních odborností.

Piloti

Pokud jde o nejviditelnější část letky, tedy její piloty, patří 212. tl k poměrně mladým jednotkám. Mezi nejzkušenější patří několik pilotů a instruktorů, jejichž nálet překračuje i 1000 letových hodin a z toho u některých 500-700 hodin na strojích L-159. Od letky pravidelně odcházejí během dvou let zhruba čtyři piloti, někdy i více. Nejvíce zkušených letců „spolkne" 211. taktická letka pro své Gripeny, nicméně někteří příslušníci 212. tl odcházejí také na vyšší velitelská místa, a to jak v rámci samotné čáslavské základny, tak i ostatních struktur AČR. Jejich místa pak nahrazují piloti L-39 z Náměště nad Oslavou. Minimálním požadavkem na nového pilota 212. tl je nálet 350 hodin na proudovém typu, tedy na Albatrosu. Osnova výcviku je pro všechny piloty stejná jejich malý počet už nedovoluje další specializaci, například jen na vzdušný boj Air-to-Air nebo na boj proti pozemním cílům Air-to-Ground. Pokud nový pilot přijde do Čáslavi, začíná přeškolením na letouny L-159 ALCA, a to jak za využití simulátoru, tak zejména dvoumístné verze L-159T1. Po zvládnutí stroje, včetně vyšší techniky pilotáže či létání podle přístrojů, přicházejí na řadu první úkoly bojového použití, jako třeba využití palubního radiolokátoru nebo údery na pozemní cíle. K těmto úkolům se pilot dostává relativně rychle, většinou již během prvního roku. Pokračovací bojový výcvik trvá o něco déle, neboť zahrnuje podstatně složitější mise, jako například manévrový vzdušný boj či souboje až do úrovně 2 versus 2.

Technika

Výzbroj 212. taktické letky dnes tvoří výhradně české podzvukové lehké bojové letouny Aero L-159 ALCA. Většina letounů L-159 má v současnosti nalétáno kolem 500 hodin, s tím že u dvoumístných verzí nálet činí zhruba 300 hodin (i při započtení náletu před přestavbou).

Patron letky

František Peřina,  Squadron Leader, kapitán letectva (generálporučík v.v.), letec - stíhací pilot, příslušník GC I/5 a 312. československé stíhací perutě RAF (* 8. 4. 1911, x )


aktualizováno: 24.3.2015 20:07:48.CEST; © Jenda.212.SQN.2013